Για κάθε αγάπη


Για κάθε αγάπη
που μπορούσε να δοθεί
και δεν εδόθη

Κλαίει ακόμη
και ο Χάροντας
στον Άδη

Advertisements

5 thoughts on “Για κάθε αγάπη

  1. Πράγματι, Σπύρο, «Κλαίει ακόμη / και ο Χάροντας / στον Άδη».

    Διαβάζοντας αυτό το υπέροχο ποίημά σου, θυμήθηκα τη θαυμάσια ραψωδία λ της «Οδύσσειας» (τη «Νέκυια»), στην οποία -όπως γνωρίζεις- ο Όμηρος αναφέρεται στο ταξίδι του Οδυσσέα στο βασίλειο του Άδη, όπου συνάντησε τον Τειρεσία, από τον οποίο και έλαβε χρησμό για τον θάνατό του… Σκέφθηκα, λοιπόν, πως αυτή την εικόνα του Άδη που κλαίει δεν μπορεί παρά να την είδε κι ο Οδυσσέας και η ψυχή της μητέρας του και όλες οι ψυχές…
    Αυτή την ίδια εικόνα είδες και συ με την ευαισθησία της ματιάς και της ψυχής σου, και μέσα από τη δική σου ματιά την είδα κι εγώ και όλοι όσοι -εύχομαι να είναι πολλοί- πρόκειται να διαβάσουν αυτό σου το ποίημα…
    Στ’ αλήθεια πώς θα μπορούσε να μην κλαίει ακόμη κι ο Χάροντας «Για κάθε αγάπη / που μπορούσε να δοθεί / και δεν εδόθη»;

  2. Όχι, δεν είχα υπόψη το σχετικό χωρίο από την Οδύσσεια και ευχαριστώ πολύ για την ιδιαίτερα αξιόλογη και σχετική αναφορά 🙂

    Η διακειμενικότητα και η συγκριτική φιλολογική ανάλυση είναι η αδυναμία μου…

  3. Να ‘σαι καλά!
    Έχω ασχοληθεί πολύ με τη συγκεκριμένη ραψωδία, στην οποία ο Τειρεσίας απλώς προφητεύει τον θάνατο του Οδυσσέα («εξ αλός»), χωρίς να αναφέρεται στον τρόπο θανάτου του ήρωα. Όπως είναι γνωστό, ο Όμηρος δεν πραγματεύεται πουθενά τον θάνατο του Οδυσσέα. Στο έπος «Τηλεγόνεια» (ή «Τηλεγονία»), που αποδίδεται στον Ευγάμμωνα τον Κυρηναίο, και αποτελεί κατά κάποιο τρόπο συνέχεια της ομηρικής «Οδύσσειας», διαβάζουμε πως ο Οδυσσέας σκοτώθηκε, όταν πια είχε επιστρέψει στην Ιθάκη του, από τον Τηλέγονο (γιο του από την Κίρκη), από κάποιο βέλος που κατέληγε σε θανατηφόρο αγκάθι ψαριού… Το θέμα -όπως καταλαβαίνεις- παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον!
    Σύντομα, πρόκειται να ολοκληρώσω μια εργασία με τίτλο «Ο θάνατος του Οδυσσέα», επιχειρώντας μια «διαδρομή» του συγκεκριμένου μύθου από την αρχαιότητα (αρχαίοι Έλληνες και Λατίνοι συγγραφείς) μέχρι σήμερα… Και λέγοντας «σήμερα» εννοώ το περίφημο θεατρικό έργο της Μαργαρίτας Λυμπεράκη «Το μυστικό κρεβάτι», όπου η συγγραφέας πραγματεύεται και τον ομηρικό χρησμό του Τειρεσία αλλά και την αναφορά του Ευγάμμωνα στον θάνατο του Οδυσσέα από το γιο του Τηλέγονο…
    Ας μην ξεχνάμε και το 26ο άσμα από την «Κόλαση» του Δάντη, αλλά και την «Οδύσσεια» του Νίκου Καζαντζάκη…
    Ανεξάντλητο, στ’ αλήθεια, και ιδιαίτερα ελκυστικό θέμα!
    Δεν φαντάζεσαι με πόση αγάπη και με πόσο μεράκι ασχολήθηκα κι ασχολούμαι ακόμη μ’ αυτό…

    Καληνύχτα, Γιόλα.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s