Διφυής (ή τριφυής;) γλωσσική απορία υψηλής πιστότητας


It’s better to lose your pride to someone you love,
than to lose your love because of your pride.
Be a friend of thousands, be a lover of one.
Never let go of the one who truly loves you.

Όταν κάποιος έχει σύζυγο
και εραστή

και «απατήσει» τον εραστή
με έναν τρίτο

αυτό(ν)

πώς το(ν) λέμε;

Advertisements

16 thoughts on “Διφυής (ή τριφυής;) γλωσσική απορία υψηλής πιστότητας

  1. Το ερώτημα μου είναι σαφώς διφυές. Ή και τριφυές. Π.χ. ο τρίτος άνθρωπος εν προκειμένω μπορεί να ονομαστεί «αντεραστής;», «κόντρα-αντεραστής;», «δεύτερος εραστής;», «εραστής Νο 2;», «εραστής Β΄;»… κι αν υπάρχει πιστότητα στο επίπεδο του εραστή, τι γίνεται με την πιστότητα στο επίπεδο του συζύγου, ή την πιστότητα στο επίπεδο του εραστή όταν υφίσταται αντεραστής και σύζυγος… για να μη μιλήσω για την πιστότητα στο επίπεδο του αντεραστή όταν υφίσταται εραστής Α’ και σύζυγος… (η οποία βέβαια, ειρήσθω εν παρόδω, δεν μπορεί να εκλαμβάνεται ως σοβαρό ατόπημα ένεκα της a priori ύπαρξης των δύο πρωταρχικών συντελεστών τριβής, και ως εκ τούτου, στο επίπεδο της ειλικρίνειας, αν όντως αυτό υπάρχει, προς το τρίτο άτομο, μπορεί κάλλιστα να παίρνει και τα εύσημα).

  2. Τώρα με ζορίζεις γιατί δεν το είχα δει ποτέ τόσο σφαιρικά το θέμα.

    Αν μια γυναίκα έχει πολλούς εραστές, τότε ο ένας μπορεί κάλλιστα να αποκαλεί και να θεωρεί τον άλλον «ομόκολπο αδελφό» του, υποθέτω.

    Δεν έχω σκεφτεί πώς μπορούμε να πούμε τις πολλές ερωμένες ενός άντρα, αλλά κάτι θα βρούμε.

  3. Μου αρέσει το «ομόκολπος». Αν πούμε «συγκολπίτης» (κατά το «συντοπίτης»);

    Επίσης, αν η πράξη με τον εραστή Α’ προς το σύζυγο είναι απιστία, η πράξη με με τον εραστή Β’ τι είναι προς το σύζυγο και τι προς τον εραστή Α΄; Δηλαδή, πώς θα την ονομάσουμε;

  4. Γιατί όχι; Αν και το «ομόκολπος» έχει άλλο κύρος. 🙂

    Πάλι απιστία θα την ονομάσουμε ή το ανικανοποίητο του «χρήστη» και οι συνέπειές του (γιατί αυτός πια το βλέπει ως εργαλείο πολλαπλών χρήσεων το θέμα).

  5. Το θέμα με την «απιστία» είναι ότι δεν προσδιορίζει επακριβώς το επίπεδο και τις ενδιάμεσες σχέσεις-συγγένειες (έστω και εν αγνοία των του κόλπου «συμ-μετεχόντων»).

  6. Μου είχε πει κάποτε ένας γνωστός μια ιστορία που αφορούσε τη σχέση του με μια παντρεμένη η οποία απαιτούσε από εκείνον απόλυτη αφοσίωση και μονογαμία (μήπως δύο μέτρα και δύο σταθμά;). Του είχε πει μάλιστα μια φορά:

    «Αν πας με άλλη να μου το πεις, δεν θέλω να νοιώθω τσόντα».

    Το καλό με την υποκρισία και τα δύο μέτρα και δύο σταθμά είναι ότι όταν παρακολουθείς από μακριά, σε κάνουν να λύνεσαι στα γέλια με τον επιδέξιο τρόπο που κάποιοι άνθρωποι αρέσκονται να διαστρεβλώνουν —προς όφελός τους πάντα— την πραγματικότητα.

    Βλέπε και την κωμωδία Μπερνικέλ (Berniquel) του Μέτερλινκ (σε σκηνοθεσία της φίλης Εύας Κουκούτση) που πραγματικά ζωγραφίζει επί σκηνής (παίχτηκε πρόσφατα στο θέατρο Άκης Δαβής).

  7. Μήπως μιλάμε για κοινό μας γνωστό; Αν και είναι απίστευτο πόσοι άνθρωποι (ανεξαρτήτως φύλου) λένε ακριβώς τα ίδια πράγματα στις ίδιες περιστάσεις. Ούτε κουρδισμένους να τους είχες. Βρε, μπας κι έχουν κάνει κρυφό σύλλογο και έχουν ειδικά εγχειρίδια στα οποία ανατρέχουν για να βρουν τι θα πουν κατά περίσταση; 🙂

  8. Η υποκρισία/απληστία/εγωπάθεια έχει πολλά όπλα στο οπλοστάσιό της:

    —ψέμα, απόκρυψη (όχι, δεν μιλώ για την τηλεφωνική, αλλά μπορεί να ισχύει και αυτή), αδιαφάνεια, «μυστικά»
    —αντιστροφή της πραγματικότητας (βλέπε: advocatus diaboli, και τη θηλυκή εκδοχή φυσικά advocata diaboli )
    —κατηγορεί τους άλλους για υποκρισία (!). Το φαινόμενο είναι γνωστό στην ψυχολογία ως «προβολή».
    —θεωρεί τα δικά της, δικά της και, φυσικά, τα δικά σου, δικά της
    —ψέμα (έτσι απλά για να το εμπεδώσει κανείς)
    —αχαριστία (φυσικό άλλωστε δεν είναι ένα άπληστο άτομο να μη νοιώθει ικανοποιημένο με τίποτε, να «βαριέται» εύκολα με τους άλλους καθώς τους βλέπει ως αντικείμενα και τίποτε άλλο)

  9. Αχ και να συνειδητοποιούσαν γρήγορα όλοι όσοι υφίστανται ή ανέχονται τους υποκριτές ότι το πάνω χέρι στη ζωή τους το έχουν οι ίδιοι και ότι ανά πάσα στιγμή μπορούν να τους κόψουν το βήχα (και πολλές άλλες κακές τους συνήθειες)…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s